Εντερικό Μικροβίωμα: Γιατί διαταράσσεται και πώς να το επαναφέρετε!

Ο όρος «εντερικό μικροβιώμα» έχει κάνει δυναμική είσοδο στην καθημερινότητα μας και σίγουρα θα έχετε ακούσει να γίνονται αναφορές σε αυτό.  Πολλές μελέτες, ειδικά τα τελευταία χρόνια, έχουν υποδείξει τη σύνδεση μεταξύ της καλής υγείας του εντέρου και του ανοσοποιητικού συστήματος, της διάθεσης, της καλής ψυχικής υγείας, των ενδοκρινικών διαταραχών, της εμφάνισης αυτοάνοσων νοσημάτων, δερματοπαθειών και καρκίνου1.

Ο όρος «εντερικό μικροβίωμα» αναφέρεται ειδικά στους μικροοργανισμούς που αποικίζουν το γαστρεντερικό σωλήνα, οι οποίοι αριθμούν 300-5000 διαφορετικά είδη σε κάθε άνθρωπο.

Πότε, όμως, διαταράσσεται το εντερικό μας μκροβίωμα;

Πολλοί παράγοντες της σύγχρονης καθημερινότητας, όπως το στρες, ο ύπνος, τα επεξεργασμένα τρόφιμα, η λήψη αντιβιοτικών κα, μπορούν να βλάψουν τη λεπτή ισορροπία του μικροβιώματος.  Αυτό, κατ’ επέκταση, έχει αρνητικές επιπτώσεις στο μυαλό, την καρδιά, το ανοσοποιητικό σύστημα, το δέρμα, το βάρος, τα επίπεδα ορμονών, την ικανότητα απορρόφησης θρεπτικών ουσιών κα.

Υπάρχουν πολλές ενδείξεις διαταραχής του εντερικού μικροβιώματος.

  1. «Ανήσυχο» στομάχι/ έντερο.

Συμπτώματα, όπως αέρια, φούσκωμα, δυσκοιλιότητα, διάρροια και καούρα, μπορεί να υποδεικνύουν κάποια ανισορροπία στο εντερικό μικροβίωμα. Ένα εξισορροπημένο εντερικό μικροβίωμα δεν παρουσιάζει προβλήματα στην πέψη του φαγητού και στην απομάκρυνση των αχρείαστων συστατικών.

Σε περίπτωση που ταλαιπωρήστε από δυσκοιλιότητα προτείνουμε το Izicol. Το Izicol είναι ένα ιατροτεχνολογικό βοήθημα με Μακρογόλη 3350 σε μορφή σκόνης, διαλυόμενο στο νερό, που συμβάλλει στην επιτυχή αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Πρόκειται για ενυδατικό παράγοντα, που αυξάνει τον όγκο και την υγρασία των κοπράνων, τόσο όσο χρειάζεται, προκειμένου να επιτευχθεί μια φυσιολογική κένωση. Είναι απολύτως ασφαλές, καθώς συστήνεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Γαστρεντερολογίας (WGO) ως θεραπευτική λύση αναφοράς, στη διαχείριση της λειτουργικής δυσκοιλιότητας.

Μάθετε περισσότερα για το Izicol και τη Μακρογόλη 3350 εδώ https://izicol.gr/

  1. Αυξημένη όρεξη για κατανάλωση ζάχαρης

Μια διατροφή αποτελούμενη από επεξεργασμένα τρόφιμα, με προσθήκη ζάχαρης, μπορεί να μειώσει τον αριθμό των «καλών» βακτηρίων στο έντερο. Η ανισορροπία, που προκύπτει, οδηγεί στην αυξημένη όρεξη για κατανάλωση ζάχαρης, το οποίο καταστρέφει περαιτέρω την εντερική χλωρίδα.

  1. Αλλαγές στο βάρος

Οι αυξομειώσεις του βάρους, οι οποίες δε σχετίζονται με τις μεταβολές της διατροφής ή την άσκηση, ενδέχεται να είναι ένδειξη ενός μη- ισορροπημένου μικροβιώματος. Στην περίπτωση αυτή, ο οργανισμός αδυνατεί να απορροφήσει τα θρεπτικά συστατικά, να ρυθμίσει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και να αποθηκεύσει λίπος. Η απώλεια βάρους μπορεί, επίσης, να οφείλεται στο φαινόμενο που ονομάζεται «μικρή αύξηση του πληθυσμού των βακτηρίων» (small intestinal bacterial growth ή SIBO). Η αύξηση βάρους, από την άλλη, οφείλεται στην αντίσταση στην ινσουλίνη ή σε υπερφαγία, προκαλούμενη από τη μειωμένη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών.

  1. Διαταραχές ύπνου και χρόνια κούραση

Ένα μη-ισορροπημένο μικροβίωμα μπορεί να συμβάλλει στις διαταραχές του ύπνου (αϋπνία, κακή ποιότητα ύπνου) και κατ΄επέκταση σε χρόνια κούραση. Η μεγαλύτερη ποσότητα σεροτονίνης, μιας ορμόνης υπεύθυνης για τη διάθεση και τον ύπνο, παράγεται στο έντερο. Αυτό σημαίνει πώς μια διαταραχή στο εντερικό μικροβίωμα, μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα του ύπνου.

  1. Δερματικοί ερεθισμοί

Κάποιοι δερματικοί ερεθισμοί, όπως το έκζεμα, μπορεί να σχετίζονται με το εντερικό μικροβίωμα. Η φλεγμονή, που προκαλείται στο έντερο από την κακή διατροφή ή αλλεργίες σε συγκεκριμένες τροφές, μπορεί να οδηγήσει στην υπερπαραγωγή συγκεκριμένων πρωτεϊνών, οι οποίες μπορούν  με τη σειρά τους να προκαλέσουν δερματικές παθήσεις.

  1. Αυτοάνοσα νοσήματα

Νέες μελέτες υποστηρίζουν την υπόθεση ότι το εντερικό μικροβίωμα επιδρά στο ανοσοποιητικό σύστημα2.  Πιστεύεται ότι ένα μη-ισορροπημένο εντερικό μικροβίωμα, μπορεί να οδηγήσει σε συστημική φλεγμονή και να επηρεάσει έτσι τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη αυτοάνοσων νοσημάτων.

  1. Δυσανεξία

Η δυσανεξία σε διάφορα τρόφιμα είναι το αποτέλεσμα αδυναμίας πέψης τους. Έχει τεθεί το ερώτημα για το αν οι δυσανεξίες οφείλονται σε διαταραχές του εντερικού μικροβιώματος. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολία πέψης συγκεκριμένων τροφών και σε ανεπιθύμητα συμπτώματα, όπως πρήξιμο, αέρια, διάρροια, κοιλιακό άλγος και ναυτία.

 

Συμβουλές για τη βελτίωση της υγείας του εντέρου

 

  1. Λιγότερο άγχος

Το χρόνιο στρες έχει επιπτώσεις σε όλο τον οργανισμό, συμπεριλαμβανομένου και του εντέρου. Μερικοί τρόποι μείωσης του άγχους είναι ο διαλογισμός, το περπάτημα, το μασάζ, ο χρόνος με φίλους, η μείωση της πρόσληψης καφεΐνης, η πρακτική γιόγκα ή τα κατοικίδια.

  1. Επάρκεια ύπνου

Ο μειωμένος ύπνος ή η κακή ποιότητα ύπνου επιδρούν στα ωφέλιμα βακτήρια, τα οποία με τη σειρά τους επιδρούν στον ύπνο. Πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο κούρασης και διαταραχής του εντερικού μικροβιώματος. Το να κοιμόμαστε για 7-8 ώρες το βράδυ, μπορεί να βοηθήσει στην ομαλή λειτουργία του εντερικού μικροβιώματος.

  1. Τρώμε αργά

Η σωστή μάσηση της τροφής και το να τρώμε πιο αργά βοηθούν στην καλύτερη πέψη και στη σωστή απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών. Αυτό συμβάλλει στη μείωση της δυσπεψίας και βοηθούν στη διατήρηση ενός υγιούς μικροβιώματος.

  1. Καλή ενυδάτωση

Η καλή ενυδάτωση βοηθά στη μείωση της πεπτικής δυσλειτουργίας. Η πρόσληψη επαρκούς ποσότητας νερού είναι ωφέλιμη για τους μικροοργανισμούς, που αποικίζουν το έντερο και για τη διατήρηση της ισορροπίας στην οποία βρίσκονται.

  1. Συμπληρώματα διατροφής με προβιοτικά και πρεβιοτικά

Η λήψη ενός συμπληρώματος διατροφής, ως μια νέα καθημερινή συνήθεια, είναι μια πολύ καλή λύση στη βελτίωση της υγείας του εντέρου.  Τα προβιοτικά αποτελούν τα «καλά» και ωφέλιμα βακτήρια που αποικίζουν τον εντερικό αυλό. Τα πρεβιοτικά αποτελούν την «τροφή» των προβιοτικών και συμβάλλουν στην ανάπτυξη τους. Ένα συμπλήρωμα διατροφής με προβιοτικά και πρεβιοτικά, μπορεί να αποτελέσει μια πολύ καλή πρακτική για την άμεση βελτίωση και εξισορρόπηση του εντερικού μικροβιώματος, αρκεί αυτό να ταιριάζει στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες κάθε οργανισμού.

To LactoBiome, για παράδειγμα, είναι ένα συμπλήρωμα διατροφής με προβιοτικά, πρεβιοτικά και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Αποτελεί συμβιωτική φόρμουλα για την εξισορρόπηση και αποκατάσταση του εντερικού μικροβιώματος, με 5 δις ζώντα βακτηριακά στελέχη. Είναι κατάλληλο για πρόληψη και αντιμετώπιση της οξείας διάρροιας σχετιζόμενης με αντιβιοτικά, την ιογενή γαστρεντερίτιδα, τη μείωση των συμπτωμάτων του Συνδρόμου Ευερέθιστου Εντέρου (IBS), τη διάρροια οποιασδήποτε αιτιολογίας κ.α

Μάθετε περισσότερα για το LactoBiome εδώ https://microbioma.gr/lactobiome/

  1. Έρευνα για δυσανεξία

Αν μετά το φαγητό εμφανίζονται κράμπες, πρήξιμο, φούσκωμα, κοιλιακό άλγος, διάρροια, εξανθήματα, ναυτία, κούραση και καούρα, τότε μπορεί να  υποβόσκει κάποια δυσανεξία. Αρχικά, μπορείτε να δοκιμάστε να αποκλείσετε από τη διατροφή σας συγκεκριμένες τροφές και να δείτε αν θα βελτιωθούν τα συμπτώματα σας. Αν εντοπίσετε αυτές τις τροφές, μπορείτε να βελτιώσετε σημαντικά την υγεία του εντέρου σας.

  1. Αλλαγές στη διατροφή

Η μείωση κατανάλωσης επεξεργασμένων τροφών, της πρόσληψης ζάχαρης και των τροφών πλούσιων σε λιπαρά, μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της υγείας του εντέρου. Επιπροσθέτως, η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες και η κατανάλωση άπαχου κρέατος, βοηθούν επίσης στην ομαλή λειτουργία του εντέρου. Διατροφή, πλούσια σε φυτικές ίνες, έχει αποδειχτεί ότι συμβάλλει σημαντικά σε ένα υγιές μικροβίωμα3.

 

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3983973/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3448089/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22555633/